Stora kostnadsökningar på fossilfria och traditionella drivmedel
Vi upplever just nu stora kostnadsökningar på marknaden kopplat till komponent-, material-, kapacitets och elbrist. Nu slår det även till på fossilfria och traditionella drivmedel.

Efterfrågan av HVO ökar kraftigt i Europa och Sverige, bland annat med anledning av den ökade reduktionsplikten men också pga. en mer transparant prissättning av CO2 reduktioner på marknaden. Reduktionsplikten ökar 1:e januari 2022 från 26,0% till 30,5% för diesel. Dvs det fossilfria (typ HVO/RME) bränslets inblandning ökar från 26,0 till 30,5%. I Tyskland från 6 till 7%.

Drivmedelsbolagen har varit sent ute med sina aviseringar. Därav denna sena information. Prisjusteringar kommer att falla ut succesivt beroende på avtalstyp, transportverksamhet och bransch.
Nedan kommer en sammanfattning av de prisändringar, påslag och skatter från drivmedelsleverantörerna som kommer att påverka från och med med den 1/1 2022.
HVO100 Förnybar Diesel:
Den 1. januari 2022 kommer följande ändringar att genomföras:
USD påslag ca +313 USD/ton
SEK påslag +113 SEK/m3
Det betyder en nettoförändring på ca +2,5 SEK/liter ex moms, baserat på denna veckas noteringar (v52).
Reduktionsdiesel (vanlig Diesel)
Reduktionsplikstillägget for Reduktionsdiesel MK1 ökar därför med +119 USD/m3, vilket innebär en ökning
på ca +1,3 SEK/liter ex moms, baserat på denna veckas noteringar (v52).
Hur kommer detta påverka dig som kund?
Alla priser som har Drivmedelstillägg (DMT) kommer att regleras automatisk med viss eftersläpning enligt avtal. Priser som justeras med årsindex kommer justeras med SÅ- index där drivmedel är en komponent. Löpande avtal/ prislistor kommer att justeras i samband med förändringen på marknaden.
Frågor angående ovan kan ställas först och främst till din normala kontakt hos oss eller undertecknad.
Anders Jönsson, VD/CEO Malmö Lastbilcentral AB